Chcete začať podnikať? Kúpte si bejzbolku.

Chcete začať podnikať? Kúpte si bejzbolku.

Nikdy som nečítal reálnejší článok o tom, ako začať podnikať, aký na Vianoce na Techcrunch.com vydal James Altucher - programátor, spisovateľ, podnikateľ a investor. Preto som sa ho rozhodol preložiť. (Článok som neprekladal celý, iba pre mňa osobne tie najdôležitejšie časti. Originál nájdete tu.)

Chcete vedieť, ako začať podnikať? Trénujte svoje telo, myseľ a dušu, aby ste dokázali naskočiť do vlaku menom podnikanie a zvládli nasledujúce:

Zvyknite si na vracanie.
Pretože vracať budete dosť často, kým to všetko skonči. A viete čo? Nikdy to neskončí... Keď ste raz podnikateľom, budete ním do konca svojho života. Takže nejedzte veľa fast foodu - je hrozný pocit vracať niečo také...

Na ekonomike nezáleží.
Groupon vznikol v Novembri 2008. Správy v médiách budú vždy hovoriť, že ekonomika je na ***. Takže aspoň raz v živote, a po zbytok vášho podnikania, nechajte TV vypnutú. BTW: Vypnúť môžete aj Facebook.

Budete sa musieť napchať do veľa zadkov.
Viac zadkov, ako si dokážete predstaviť. Každý zákazník chce byť Váš kamarát. A kamaráti si volávajú aj o štvrtej ráno, že? Zvyknite si na to.

Precestuje minimálne 6000 míľ. V autobuse.
Všetci sa musia navzájom stretnúť. Spústa mítingov. Možno tak 10 z nich aj k niečomu bude. Firemným mítingom sa ale snažte vyhnúť. 99 percent z nich je zbytočný. A keď už musíte robiť mítingy, zariaďte to takto: Žiadne občerstvenie a stoličky v konferenčnej miestnosti. Potom to aspoň bude rýchle.

Musíte sa naučiť používať olovenú trubku a baseballovú pálku, ak chcete, aby Vám zaplatili všetci Vaši klienti.

Vaša web stránka nebude nikdy dosť rýchla.
Keď som spustil Stockpickr.com, išiel som raz hrať bowling so svojím päť ročným synom. Neustále som načítaval svoju stránku na dnes už zastaralom telefóne a počítal: "Jedna Mississippi, dve Mississippi...", aby som videl, ako rýchlo sa naťahuje. Nakoniec si môj 5 ročný syn hodil bowlingovú guľu na nohu a ja som sa rozviedol.

Vždy budete mať v hlave nejaké tri veci, ktoré Váš produkt musí mať a ktoré proste nie je možné implementovať.

Vaši investori budú chcieť implementovať šesť vecí.
Žiadna z nich nebude mať zmysel a budú chcieť vedieť hneď teraz, prečo ste ich neimplementovali už včera. A keď im nezdvihnete telefón, podniknú proti Vám právne kroky.

Investori majú právnikov.
Vy nie.

Vaši zamestnanci budú mať medzi sebou sex a vy sa nejak ocitnete v strede toho všetkého.
A nie tým dobrý spôsobom.

Neustále sa budete zožierať myšlienkami, že vaša konkurencia je lepšia ako vy.
A viete čo? Naozaj sú lepší. Takže si musíte pripraviť klamstvá, ktorými budete ohurovať svojich investorov keď sa Vás spýtajú: "Môžeš mi ešte raz povedať, v čom si lepší ako ten a ten?"

Jediný spôsob, ako si naozaj udržať klienta je dať mu peniaze alebo sex.

Aspoň raz si najmete PR agentúru, len aby ste si uvedomili, že to je najhoršie rozhodnutie, aké ste kedy urobili.
PR ľudia sú veľmi charizmatickí, takže chvíľku trvá, kým Vás prestanú fascinovať. Poznámka č. 1: Spustenie Vášho produktu na trh nebude mať žiadnu publicitu. Poznámka č. 2: Úspešní majitelia firiem sa často rozvádzajú a berú si svojich PR ľudí.

Nacvičujte si túto vetu pred zrkadlom a predstierajte, že hovoríte so zamestnancom:
"Plat nie je vysoký, ale čoskoro plánujeme vstúpiť na akciový trh. Pracujeme na bonusovom systéme, ale zatiaľ ešte nie je hotový." Sledujte, ako sa Vám pohybuje obočie, keď to hovoríte.

Potom si pred zrkadlom skúšajte toto: "Áno."Predstavte si v zrkadle natlačených všetkých svojich zákazníkov. Je to ako skupinový Skype videohovor. Alebo Google+ Hangout. "Áno."  "Áno, zvládneme to urobiť za tri dni." "Áno, môžete mi zavolať o štvrtej ráno."

Ešte jedna "zrkadlová" poznámka.
Nacvičujte toto: "Vaše predaje sa strojnásobia hneď po tom, ako nás najmete." Možno budete musieť trochu pocvičiť ústne svaly. Skúste to hneď teraz. Ak je to príliš ťažké, začnite slovom "strojnásobia". "Troj" "Násob" "Ja".

O tretej ráno budete ležať v posteli a rozmýšľať, či budete mať  v októbri na výplaty.
(Poznámka: Teraz je január). Je dôležité, aby ste túto úzkosť prespali. Nerobím si srandu. Je lepšie, keď sa Vám o tom bude snívať, ako keby ste mali ležať a zožierať sa tým.

Vyhoďte z hlavy myšlienky na zamestnanca č. 6.
Dajte mu (jej) výpoveď. Nie je to sexuálne obťažovanie, ak ho vyhodíte skôr, ako ho budete sexuálne obťažovať.

Budete voľať svojmu kamarátovi:
"Nenávidím túto firmu. Keby som ju tak mohol predať a začať niečo úplne nové s tými piatimi nápadmi, ktoré teraz mám." A mimochodom.... možno máte pravdu. Moja prvá firma robila web stránky pre spoločnosti z Fortune 500. Počas toho sme sa takmer stali nahrávacou spoločnosťou, čajovňou, produkčnou firmou pre TV, a pól tucta ďalších vecí. Možno jedna z nich by vypálila ešte lepšie, ako to čo mám teraz. Nikdy to nebudete vedieť na 100 percent. Ale mali by ste si neustále zapisovať nové a nové nápady a plánovať ako by sa teoreticky mohla pretransformovať Vaša spoločnosť. Ak si nezapíšete 10 myšlienok za deň, plánujete svoje zlyhanie.

A ešte poznámka: Je oukej, ak zlyháte.
Všetci robíme chyby. Všetci občas sklameme očakávania našich priateľov, investorov a životných partnerov. Je oukej, ak sa Vám to stane. Ale buďte pripravený začať odznova. Kašlite na hanbu. Roztočte to znovu a znovu. Až kým nakoniec z toho všetkého nevyžmýkate sladučkú odmenu. Potom to za to stojí.

Ak Vám stojí za to popasovať sa s tým všetkým a udržať si svoje zdravie a zdravý rozum, gratulujem Vám. Ste pripravený, začať podnikať a naštartovať svoj vlastný business.