6 hlúpych chýb pri zakladaní firmy

Tento článok je o skúsenostiach pri zakladaní mojej druhej firmy. Príliš veľa začínajúcich podnikateľov možno robí rovnaké chyby ako ja s kolegou pred rokmi.
autor: Andrej Mikula

Možno sa Vám tieto podnikateľské kroky zdajú dôležité, ale v skutočnosti sú nielen zbytočné, ale navyše každá jedna stojí peniaze. A nie málo...

Takže poďme na to. Nasleduje zoznam šiestich zlých rozhodnutí, ktoré som neskôr hlboko oľutoval.

1. Prenajmite si kanceláriu v centre

Každý veľký podnikateľ má predsa super office v centre mesta, nie? Kedže sme v tej dobe bývali s kolegou v Brne, prenajali sme si kanceláriu priamo na Námestí Svobody. Kto z vás pozná Brno, vie, že je to absolútne centrum. 28 metrov štvorcových za zhruba 350 EUR na mesiac. Samozrejme bez internetu, telefónnej prípojky a ostatných služieb.

Nie je to síce horibilná suma, ale... čo sme za ňu dostali? Malinkú kanceláriu s "krásnym" výhľadom do dvora, nemožnosť parkovania alebo čo i len akejkoľvek prístupnosti autom behom dňa. Ale boli sme v pešej zóne a to je predsa cool, nie? Nie. Ak môžete, vyhýbajte sa centru mesta a drahému nájmu.

Ideálne je nájsť si priestrannú kanceláriu nikde mimo obchodného ruchu. Čím viac parkovacích miest tým lepšie. Verte mi, že klient radšej prejde navyše 5km autom ako 200 metrov pešo. A nakoniec... Skutočne musíte mať vlastný office? Nestačí vám váš byt, internet a telefón?

2. Vytlačte si luxusné vizitky

Naša prvá vizitka bola skutočne pekná. Bola plnofarebná, obojstranná, s trochu netradičným formátom a stála asi 60 centov za kus. Myslel som si, že sa potrebujeme kvalitne prezentovať a budeme stretávať stovky ľudí, ktorým svoje vizitky s radosťou rozdám. Objednali sme teda 500 vizitiek a zaplatili 300 EUR.

Výsledný efekt nebol celkom zlý, ale rovnaký úspech by sme dosiahli aj s tretinovými nákladmi. A v závislosti na váš predmet podnikania možno ani vizitky nepotrebujete. Ak zakladáte internetový start-up, stačí vám web a emaily. Každý ušetrený cent sa vám vždy zíde.

3. Kúpte si modernú pevnú linku

Žijeme síce v ére mobilných telefónov, ale stále sa zvykne hovoriť, že každá firma potrebuje pevnú linku. Omyl! Väčšina ľudí aj tak používa svoj mobil radšej ako klasický telefón.

To sme si ale pred dvoma rokmi pri zariaďovaní kancelárie nejak nestihli naplno premyslieť a zrazu na stole stál moderný VoIP Panasonic za takmer 150 EUR. Aby som vám povedal pravdu, za takmer rok som si z neho nezavolal ani raz. Veď na čo, keď mám mobil?

4. Vykašlite sa na svoju súčasnú prácu

Pracujete niekde momentálne na plný úväzok a chcete začať podnikať? S kolegou sme boli v rovnakej situácii a všade počúvali: "Firme sa musíte venovať na 100 percent alebo vôbec!". Opäť nemože byť nič ďalej od pravdy.

Na začiatok potrebujete predovšetkým stály príjem, z ktorého môžete štart firmy financovať a nie dobrý pocit, že "makáte na plno". Či už chcete pracovať na živnosť alebo rozbehnúť s.r.o.-čku, rozhodne neopúšťajte svoje súčasné zamestnanie. Bude stačiť, ak sa svojmu snu budete venovať 1-2 hodiny každý večer.

Nemusíte kvôli tomu opúšťať svoju rodinu a zabarikádovať sa s internetom na "opustený ostrov". Tento mýtus je živený ľuďmi, ktorí predpokladajú, že aby človek uspel ako podnikateľ musí prekonať tri infarkty a úplne sa fyzicky aj psychicky zničiť. S tým absolútne nesúhlasím.

Áno aj som síce na svoj blog dávnejšie písal články o tom, ako dôležite je zodrať sa z kože len kvôli úspechu. Nuž... zmenil som názor a myslím si, že životná rovnováha je omnoho dôležitejšia a nakoniec prináša aj viac úžitku.

Prečítajte si aj: Mýtus "Makám 14 hodín denne"

5. Zaplaťte designérovi 2000 EUR za logo

Nedávno som kontaktoval firmu Milk Interactive so žiadosťou o cenovú kalkuláciu za logo pre svoju novo vznikajúcu firmu. Viete, čo mi odpísali? Vraj chcú odomňa 2000 EUR! Milk sú určite profíci a robia krásne veci. Potrebuje ale takto perfektné služby začínajúci živnostník? Rozhodne nie.

Nám bežným smrteľníkom stačí "obyčajné" logo. Skúste osloviť študenta VŠVÚ alebo začínajúceho grafika. Dostanete možno krajšie logo a zaplatíte aj 10x menej. Prípadne si proste len nájdite pekný font, vyberte si farbu a voilà, váš logotyp je na svete. Veď sa len zamyslite koľko celosvetovo úspešných značiek používa ako svojo logo len obyčajný nápis...

6. Nakupujte dizajnérsky nábytok.

Váš office musí nejak vypadať. Keby nebolo môjho triezvo uvažujúceho kolegu, utratil by som za luxusne vyzerajúci taliansky nábytok tisícky EUR. Prečo? Znovu z toho dôvodu, čo zvyčajne hovoria iní ľudia: "Keď k vám príde zákazník, musíte vypadať úspešne a bohato."

V čom je ale skutočný rozdiel medzi pekným skleneným stolom z IKEA za 70 EUR a predraženým kúskom z Armani Casa? Áno, aj ja by som radšej chcel ten druhý, ale doň možno investujem, až keď firma bude mať za sebou desiatky úspešných rokov a budem zakladať pobočku v Miláne, nie teraz :)    (Ďakujem kolegovi Tomášovi za toto prebudenie do reality.)

So what?

Takže... To boli moje názory na to, čo robiť resp. nerobiť pri zakladaní firmy. Ak by som mal článok veľmi zostručniť, napísal by som šetrite peniaze vždy a všade.

Skutočne dôležité sú totiž jediné tri veci: produkt, klient, schopnosť a chuť predávať. Ak toto máte, ste (skoro) za vodou.

Ďalšie články na tému: 

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

[contextly_main_module]
Copyright TimeManagement.sk 2020
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram