Ako povedať "Nie."

Ako povedať "Nie."

V time manažmente sa neustále hovorí o tom, čo treba robiť. Vytvorte si to do list, stanovte si priority, plánujte všetko do kalendára atď. Lenže úspešní ľudia nie sú tí, ktorí robia kopu vecí. Sú to ľudia, ktorí robia správne veci.

"Rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými ľuďmi je ten, že úspešní ľudia hovoria 'Nie' takmer na všetko"
– 
Warren Buffet

Existujú desiatky možno stovky kníh a seminárov, ktoré vás naučia hovoriť "Nie". Je to zjavne oblasť v ktorej má problém asi každý z nás. Ale prečo to tak je?

Prečo je tak ťažké povedať svoj názor, vyhovieť sebe a nie niekomu inému? Prečo je tak zložité povedať nie? A majú s hovorením "Nie" problém naozaj všetci? Samozrejme, že nemajú. A hlavne vždy záleží na tom, o akej oblasti sa rozprávame.

Predstavte si napríklad vegetariána…

Ak niekto neje mäso, tak proste neje mäso. Je to jeho pevné presvedčenie a basta. Ak ide cez obednú pauzu do reštaurácie na menu, nerozmýšľa nad tým, že by si možno dal steak. Ani mu to nenapadne. A túto svoju zásadu neporušuje ani keď je unavený, naštvaný alebo má fakt zlý deň.

Stratégia 2 zoznamov Warrena Buffetta: Ako sa sústrediť a stanoviť si priority
Ak čas sú peniaze, tak Warren Buffett, človek ktorého majetok činí v roku 2016 vyše 70 miliard dolárov, je pravdepodobne niekto, koho by sme mali počúvať. Jeho time management stratégia je veľmi zaujímavá. Nevyužíva totiž iba jeden to do list. Má dva zoznamy.

Kamaráti ho síce môžu pozvať na grilovanie, ale vegetarián bude jesť iba zeleninu. A je mu absolútne jedno, či tým hostiteľa urazí. Pretože ak raz máte nejaké hodnoty, musíte ich dodržiavať. Vlastne nie musíte, ale chcete. Inak by to celé nemalo zmysel.

Jednoducho sa vegetarián raz rozhodne, že sa bude stravovať inak a odvtedy to nerieši. Urobí jedno rozhodnutie a to platí. Navždy.

Veci, o ktorých nevyjednávate

Každý z nás má vo svojom živote oblasti, o ktorých nie je ochotný vyjednávať. Za žiadnych okolností. Za žiadnu cenu.

Viete ale presne, ktoré oblasti to sú vo vašom živote? Máte presne dané svoje hodnoty alebo sa vždy rozhodujete ad-hoc?

Podľa mňa pre zachovanie vlastnej integrity nie je nič horšie, ako povedať “Áno”, keď vlastne myslíte “Nie”. Prečo by ste mali ísť sami proti sebe? Pretože niekto iný chce a v škôlke nás učili byť dobrý k druhým ľuďom?

Muž, 46, napísal srdcervúci príbeh o tom, ako premárnil svoj život
V roku 2014 sa na Reddite zobrazil príspevok, ktorý som jednoducho musel preložiť a dať sem na blog. Všetci vieme, že žijeme len raz. Život je krátky nikto z nás ho nechce premrhať. Johnovi sa to bohužiaľ podarilo…

Viete, väčšina ľudí má problém povedať “Nie”, pretože si myslí, že tým druhej strane ublížia. Boli sme vychovaní tak, že si máme pomáhať a keď vás kamarát, kolega alebo v podstate ktokoľvek o niečo poprosí, treba povedať “Áno, jasné.” Veď predsa nie ste sviňa, že?

Ale pozrite sa na to z opačného pohľadu... Ak vás kolega manipuluje do rozhodnutia, ktoré nechcete urobiť, ktoré ide proti vašim hodnotám, kto je tu skutočne tá sviňa?

Chcete raz a navždy vyriešiť problém toho, ako povedať nie?

Fajn. Super rozhodnutie. Napíšte si teda ešte dnes na obyčajnú A4-ku zoznam vecí, na ktorých vám záleží. Udalosti, veci, rozhodnutia, ktoré proste budú podľa vás bez ohľadu na okolnosti.

Stanovte si zásady. Rovnako silné ako má napríklad vegetarián alebo abstinent.

Čo všetko by tam malo byť? Pre inšpiráciu uvádzam pár svojich pravidiel z pracovnej oblasti:

1) Cez víkend mám vypnutý pracovný telefón. Je síce teoreticky možné, že zmeškám telefonát potenciálneho nového klienta. Prídem o veľký kšeft. Rozhodne nie som v situácií, že by som si to mohol dovoliť. Ale vlastnú firmu som si nezakladal kvôli tomu, aby som makal 14 hodín denne.

Mýtus zvaný “Makám 14 hodín denne”
Na čo je ten time management vlastne dobrý? Dôvodov, prečo človek začne študovať time management môže byť viacero. Keď sa nad tým zamyslíte, nemá predsa zmysel zvyšovať svoju produktivitu len tak pre nič za nič. Vždy za tým niečo je. Niekto chce pracovať efektívnejšie a zarobiť viac peňazí, niekto dokončiť

2) Pracovné stretnutia iba v pondelok a utorok. Aj keby sa mi ozvala anglická kráľovná, iné dni jednoducho nemôžem. Vyznávam zásadu "Meetingy sú toxické" z knihy Restart od Jasona Frieda. Som presvedčený, že ak sa chce človek niekam posunúť, musí v prvom rade pracovať a niečo tvoriť. Nie len stretávať sa s ľuďmi a komunikovať o tom, čo by raz možno niekdy v budúcnosti mohlo byť.

3) Nikdy neotváram email pred 10:30. Možno to vyznie zle, ale môj to do list, moje úlohy a priority sú pre mňa dôležitejšie ako priority niekoho iného. Ak potrebujem ráno dokončiť prezentáciu pre klienta, emailu sa ani nedotknem. Poznám sa totiž a viem, že by som v doručenej pošte našiel kopu úloh, ktoré by sa mi v daný moment zdali neodkladné a začal by som sa im venovať. No a večer by som prišiel na to, že som síce za deň odoslal desiatky emailov, ale reálnej práce som sa ani nedotkol.

A hlavne nekontrolujte maily ráno
Kto je pánom vášho času? Vy alebo Outlook?

4) Píšem veľmi krátke a zrozumiteľné emaily. Niekedy iba pár slov. Ak si niekto stručnosť zamieňa s aroganciu, je to jeho fight ako sa hovorí. Nič s tým nenarobím a je mi to viac-menej jedno :)

5) Kašlem na dobre mienené rady. Je to môj život a nech si každý hovorí, čo chce, jednoducho ma štve, keď si niekto myslí, že vie lepšie ako ja sám, ako mám žiť.

6) Neznášam pravidlá, ktoré nemajú žiadny zmysel. Verím v silu individuality každého jedného človeka. Každý muž alebo žena, ktorá má svoj sen dokáže veľké veci. Tak, ako hovorí známa reklama Think Different: “Ľudia, ktorí sú dostatočne blázni na to, aby si mysleli, že môžu zmeniť svet, sú tí, čo ho zmenia.”

7) Neprijímam žiadne nové pracovné ponuky. Verím tomu, čo robím. A viera je správne slovo. Možno nemá úplne logiku apriori odmietať

Zmysel tohto zoznamu je uvedomiť si, o ktorých veciach vo svojej práci nie ste ochotný vyjednávať. Robíte to skrátka svojim spôsobom a hotovo. Ušetrím tak ohromné množstvo času a mentálnej energie, ktoré by mi inak zabralo večné rozhodovanie, analýza a argumentovanie.

Ako prestať robiť hlúposti a konečne začať [VIDEO]
Žiadne rýchle a jednoduché tipy. Žiadne magic pills. Fakt skvelé výsledky vyžadujú fakt tvrdú prácu. Je o vašom prístupe k živote, k práci a k vám samým. Ani najlepšia to do list appka za vás prácu neurobí. Na to ste tu vy. Máte na to? Záznam prednášky na akcii Biznis

Najjednoduchší spôsob ako povedať nie

Veľa ľudí sa chce naučiť hovoriť nie. Na túto tému existujú dokonca dvojdňové komunikačné kurzy. Ja Vám teraz prezradím veľmi jednoduchý spôsob, ako povedať nie. Ste pripravení? Odpoveď je: Ústami.

Jednoducho otvoríte ústa a poviete “Nie!”
- Máš teraz chvíľu času na….? Nie.
- Môžem ťa na chvíľku vyrušiť…? Nie.
- Chceli by ste s nami zadarmo spolupracovať na projekte, ktorý bla-bla-bla? Nie.

Na začiatku vám to bude nepríjemné. Bude nepríjemné hovoriť nie ľuďom, ktorých máte radi a ktorí od vás požadujú pomoc… Ale vaši skutoční kamaráti nie sú tí, ktorí vás neustále využívajú. Na to existuje iné slovo - manipulatívne svine :)

Vždy, keď od vás niekto bude chcieť väčšie rozhodnutie, odpovedzte: "Musím sa na to vyspať." Už veľa krát som pod návalom emócií sľúbil niečo, čo som neskôr oľutoval. A potom to malo dosť zlé následky.

Veta "Musím sa na to vyspať" je geniálna, pretože je úprimná a funguje. Druhá strana na ňu praktiky nemá čo povedať a naviac, keď je na vás naďalej aj po tejto vete vyvíjaný nátlak, máte dobrý dôvod začať si myslieť, že nie všetko je kosher.

Domáca úloha:

  • Spíšte si na papier všetky oblasti na ktorých Vám záleží a o ktorých skrátka nebudete vyjednávať
  • Zajtra povedzte “Nie.” ako prvú odpoveď na všetko, čo sa vás niekto opýta. Doma. V práci. Na ulici. Všade. Uvidíte, že zrazu budete mať toľko času, že nebudete vedieť čo s ním :)

Ešte jedna vec...

Pevné zásady by ste nemali mať len voči ostatným ľuďom, ale predovšetkým sami voči sebe. Kľúčová otázka, ktorá Vám pomôže viac ako akýkoľvek to do list alebo time management aplikácia je:

  • Aké chovanie vyžadujete od seba a aké v žiadnom prípade neakceptujete? Aké sú vaše štandardy?