Som Milan Steskal, CEO Mentegram-u a TAKTO PRACUJEM

Milan Steskal je zakladateľ & CEO spoločnosti Mentegram, startup mentor a autor knihy Idea To Funding.  Mentegram je platforma, ktorá zefektívňuje starostlivosť o duševné zdravie. Sleduje stav pacientov a doktorom šetrí čas, vďaka čomu dosahuje liečba lepšie výsledky. Momentálne pôsobí na 3 kontinentoch.

Milan, môžeš svojimi slovami povedať, čo je Mentegram a čo v ňom ty robíš?
Približne 20% ľudí trpí duševnými problémami ako depresia, úzkosti, závislosti a podobne. Preto je našim cieľom preklenúť obrovskú priepasť medzi doktormi a terapeutmi na jednej strane, a ľuďmi s duševnými problémami na strane druhej. Robíme to tak, že automatizujeme a digitalizujeme procesy, ktoré ešte väčšina robí na papieri. Predstav si napríklad účtovanie ešte na papieri a v účtovníckych softvéroch.

Prečo práve táto oblasť?
Podľa výskumu na UC Berkley, 72% startupistov malo príznaky depresie. Dávame na piedestál pracovanie bez víkendov a dovoleniek. Z dlhodobého hľadiska to však väčšinou povedie k vyhoreniu.

Mojim cieľom je zvyšovať povedomie o duševnom zdraví. Otvorene rozprávam o pravidelných návštevých psychológa. Pýtam sa, ako sa ľudia cítia a motivujem ich, aby nezabudli aj oddychovať. V startupoch (a nie len tam) pracujeme veľmi tvrdo. Toto treba vybalansovať duševnou harmóniou a oddychom.

Ja som, napríklad, popri Mentegrame napísal knihu a chodím mentorovať Startup Weekend a podobné podujatia.

O čom si napísal knihu?
Ďakujem za tú otázku. Začínajúcich startupistov najviac zaujíma, ako získať investíciu. Nevedia, čo robiť so svojim nápadom a a ako z neho spraviť nádejný startup. Ja som si týmto prešiel, získali sme s Mentegramom dve investície a rozprával som sa s viac ako sto investormi. Aby som dokázal pomôcť čo najviac ľuďom, ktorí sa ma na toto pýtajú, rozhodol som sa svoje skúsenosti zhrnúť do krátkej knihy, ktorú som nazval Idea To Funding.

Je pravda, že človek v startupe musí mať 16 hodín denne? Zvládal si to? Dá sa to vydržať a je to vôbec zdravé?
Nie, z dlhodobého hľadiska sa to nedá. V startupoch musí človek makať. Treba sa naučiť pracovať efektívne, nie veľa. Dvakrát som skoro vyhorel. Práve vďaka vnímaniu svojho duševného zdravia som tomu dokázal predísť. Toto je ale na dlhšiu debatu.

Aký hardware používaš?
Kedysi by som to od seba vôbec nečakal, ale som Apple positive. Používam 13” MacBook Pro a iPhone 7. No nepoužívam to kvôli statusu a nakusnutému jabĺčku. Operačný systém mi vyhovuje viac ako Windows alebo Android a ešte som nemal v ruke laptop s tak perfektným touchpadom. A samozrejme papier a pero.

Aký software / appky?
Na prácu Google Suite, najmä Gmail, Drive a Calendar. Na manažment roboty Asana. RingCentral na moje americké telefónne číslo, keďže veľa času trávim na Slovensku. Hubspot ako CRM. Ďalej Evernote, Keynote, Mailchimp, UberConference.

Som dosť prispôsobivý a nemám vyhradený nástroj na komunikáciu. Sme malý team a to podstatné je v Asane. Potom na komunikáciu Slack, Skype, Gruveo, Appear.in, Messenger, Hangout. Prakticky to, kde sa nachádza človek, s ktorým niečo potrebujem vyriešiť.

Ako vyzerá tvoj typický pracovný deň? Kedy vstávaš, kedy chodievaš spať?
Keďže máme partnerov a zákazníkov aj v Austrálii a USA, môj pracovný deň je ďaleko od klasického. Ráno po zobudení aj večer pred zaspaním kontrolujem maily, aby som s nimi efektívne komunikoval a nezdržoval veci kvôli časovému posunu. Niekedy to trvá 5 minút a inokedy aj vyše hodiny.

Do office, prídem okolo 9:30. Ako CEO robím, čo treba. Najčastejšie to súvisí s predávaním, marketingom a podporou zákazníkov. Môj deň je skôr taký pohodlnejší.

Okolo 15:30, keď sa Amerika budí, sa to začne rozbiehať. Mojim cieľom je čo najkratší reakčný čas na maily a otázky. V zdravotníctve mi to dáva výhodu, pretože veľa iných firiem odpovedá po niekoľkých hodinách alebo dňoch. Ak nemám naplánovaný call alebo demo, väčšinou skončím okolo 17:30.

Ako si plánuješ svoje úlohy, projekty, deadline? Kde a ako medzi sebou v tíme navzájom komunikujete?
Asana je základ všetkého súvisiaceho s produktom a marketingom. Sú tam tasky, deadline a podstatná komunikácia. Na sales máme Hubspot. Ako projektový manažér som si už prešiel obdobím, keď som sa všetko snažil dokonale nastaviť a optimalizovať. Dôležité pre mňa je, aby veci fungovali a radšej sa prispôsobím ja ako nútim ostatných.

Ako vyzerá tvoj pracovný stôl, respektíve tvoja kancelária?
Mám fixný stôl v Impact Hub v Bratislave. Väčšinu času tam okrem počítača, pitia, pera a papiera nie je nič iné.

Máš nejaký svoj obľúbený time management tip?
Z množstva rôznych tipov sa mi najlepšie overili tieto dva.

Prvý tip je “Done is better than perfect”. Veci netreba (česť výnimkám) robiť dokonale. Ja ich robím tak, aby splnili cieľ. Na to často stačí riešenie, ktoré je “good enough” a hotové rýchlo.

Druhý tip je “Focus on what has the biggest impact”. Teda rob to, čo je naozaj najdôležitejšie a nenechaj sa oklamať svojim pocitom. Často je to práve vec, ktorej sa podvedome vyhýbaš a vôbec nechceš robiť.

Ak by to bolo možné, akú radu by si dal o 5 rokov mladšej verzii sebe samého?
Neboj sa vychádzať z komfortnej zóny aspoň dvakrát viac, ako si myslíš, že stačí. Ak pracuješ na viacerých veciach (čo startupisti veľakrát musia), vždy si vyber jeden krátkodobý cieľ, ktorý bude pre teba priorita.

Ďakujem za rozhovor. Je ešte niečo, čo by si chcel odkázať ľuďom, ktorí čítajú tento článok? Napríklad tým, ktorí rozmýšľajú nad založením vlastného startupu?
Ja ďakujem! Ano, mám odkaz začínajúcim startupistom. Robte správne veci. Poctivo validujte problém a buďte k sebe úprimní. Sústreďte sa na biznis stránku a zákazníkov podstatne viac ako na produkt. Nerobte perfektné appky z hľadiska dizajnu, robte užitočné appky. Nehrajte sa za každú cenu na vizionára ako Steve Jobs alebo Henry Ford. Len málo z nás to dokáže. Robte veci poriadne a šancu na úspech máte podstatne vyššiu.

 

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

Kliknite sem
Andrej Mikula

Volám sa Andrej Mikula a som zakladateľ TimeManagement.sk. Prostredníctvom kurzov a individuálnych konzultácií pomáham ľuďom a organizáciám zvýšovať efektivitu. Viac info nájdete tu.