Cesta nie je cieľ

Cesta nie je cieľ. Cieľ je cieľ.

Andrej Mikula Produktivita 8 Comments

Každý asi vie, že mať či už v pracovnom alebo osobnom živote nejaké cieľe, je nesmierne dôležité. „Načo ti je vietor, keď nevieš kam plávaš“, hovorí známa múdrosť. Väčšina z nás, ktorá sa niekedy stretla s pojmami ako time management alebo produktivita práce vie, že tieto ciele by mali byť tzv. SMART.

Áno, o SMART cieľoch sa píše v každej jednej knihe time managemente. Je to donekonečna omielaná téma. Prvá lekcia na asi každej prednáške. Koľkí z nás ale skutočne túto jednoduchú techniku využívajú?

Myslím si, že hodnota tejto skvelej techniky je podcenovaná. Väčšina ľudí, s ktorými som sa o time managemente bavil, považuje techniku SMART cieľov za ťažký old school a venujú sa radšej cool moderným metódam a technikám. Myslím si však, že nikdy nezaškodí si veci trochu zopakovať, obzvlášť, ak sa k tejto téme dá pridať niečo nové.

Aký je SMARTER cieľ?

S – Specific / Špecifický

Každý cieľ musí byť špecifký, t.j. musí v sebe obsahovať jasné kritéria, podľa ktorých spoznáme, či sa nám ho podarilo splniť. Nestačí povedať si iba: „Chcel by som byť niekto.“ alebo „Rád by som mal veľa peňazí.“. Musí byť jasne definované, čo že to vlastne chceme.

Čo znamená „niekto“? Koľko je to „veľa peňazí“? Špecifický cieľ nie je len vyslovenie túžby. Musí poskytovať presnú odpoveď na otázku: „Ako zistím, či som bol alebo nebol úspšený. Na čom to zistím? Čo presne sú pre mňa tie kľúčové kritéria?“.

M – Measurable/Merateľný

„Prestať fajčiť“ je možno na prvý pohľad dobre definovaný cieľ. Je síce špecifický a svojím spôsobom aj merateľný avšak nie je to úplne pravda. Oveľa lepšie a účinnejšie je dostať do nášho cieľu nejaké čislo. Príklad by mohol znieť: „Vyfajčím maximálne 5 cigariet denne“ alebo „Chcem zarábať 3000 EUR mesačne“.

Rovnako tak by sme mali zmerať, do kedy chceme tento stav dosiahnuť. Cieľ jednoznačne musí mať deadline – posledný možný dátum, kedy splínme cieľ.

A – Action-oriented/Akčne orientovaný

Cieľ sa dá inými slovami pomenovať ako žiadaný stav. Je to niečo, čo chcem. Súčasne si treba uvedmiť, že na tejto ceste človek musí vykonať určité konkrétne kroky. Takmer nič sa nezmení bez toho, aby sme do toho sami nejakým spôsobom zasiahli.

Napríklad žiadosť: „Chcem sa mať dobre“ vo svojej podstate nie je cieľ, pretože sa nedá naplniť. Ak by sme chceli pracovať s týmto zadaním, museli by sme si najprv uvedomiť, z čoho všetkého sa skladá naš dobrý pocit. Sú to pravdepodobne zdravie, dobré medziľudské vzťahy, finančná nezávislosť, pocit, že moja práca je zmysluplná a potrebná atď.

Pre každú jednu podkategóriu by sme potom mohli vymyslieť samostatné kritéria (napr. zdravie: nefajčiť, vážiť XY kg, cvičiť XY krát týždenne…). No a v neposladnej rade, každý cieľ potrebuje plán – činy, akciu. Čo presne urobíme ako prvé? Čo ako druhé, tretie…?

R – Realistic/Realistický

Naše cieľe môžu spĺňať všetky vyššie uvedené náležitosti, ale pokiaľ nebudú aspoň trochu realistické, spôsobia nám väčšiu škodu ako úžitok. Každý cieľ má na nás nejaký efekt.

Splnený cieľ nám dodá sebadôveru, lepší pocit a chuť do ďalšieho sebarozvoja. Nesplnený cieľ naopak frustráciu a ešte väčšiu nepohodu. Súčasne sa pod písmenkom R skýrva ešte relevantnosť. Bude mať splnený cieľ na náš život vôbec nejaký pozitívny efekt? Má zmysel tomu vôbec venovať energiu? Poteší to mňa osobne?

T – Trackable/Trasovateľný

Nestačí mať len jeden jasný deadline, konečný bod, na konci cesty. Výborná pomôcka je stanoviť si po ceste míľniky. V našom prostredí je možno lepšie použiť pojem kilometrovník. Predstavte si akúkoľvek diaľnicu. Každých 500 metrov tu máme označené, v ktorom bode sa momentálne nachádzame. Vďaka kilometrovníkom vieme, ako ďaleko sme sa už dostali a ako úspešne.

E – Energy fulfilled – Nabitý energiou

Pre mňa osobne je práve toto písmenko kľúčové. Toto je dôvod prečo som sa znovu rozhodol napísať článok o stanovovaní cieľov. Predstavte si, že si študent stanoví takýto cieľ: „Na konci školského roka dostanem jednotku z matematiky. Z jednotlivých písomiek podostávam väčšinou jednotky a dvojky. Dovolím si max. jednu trojku.“

Cieľ je skutočne špecifický, merateľný, akceptovateľný, realistický aj trasovateľný. Ale…

Myslíte si, že náš imaginárny študent nakoniec skutočne dostane z matiky za jedna? Možno áno, možno nie. Ale ak ho matika nebaví, a tento cieľ je viac maminkin, ako jeho vlastný, je len malá pravdepodobnosť, že uspeje. V našich cieľoch musí byť energia. Musia doslova sršať energiou. Musíme CHCIEŤ, NIE MUSIEŤ na nich pracovať.

R – Recorderd/Zaznamenaný

Cieľ proste musí byť niekde zaznamenaný. Nech znie akokoľvek dobre, nestačí ho iba vysloviť. Ideálne riešenie je napísať si svoj cieľ na papier a podeľiť sa oň s niekým blízkym, kto nám v tažších chvíľkach pomôže a bude nás motivovať do ďalších bojov…

Ďalšie vysvetlenie skratky SMART

Existuje samozrejme niekoľko možných výkladov tohto chytrého akronymu. Všetky sú správne, pretože nakoniec sa všetky zhodujú. Len niekedy je „A“ vysvetlované ako „Achievable“, niekedy „R“ ako „Results-oriented“, prípadne „S“ ako „Significant/Streching“. Na takýchto drobnostiach však myslím nezáleží. Dôležité je, aby sme si určili čo od života chceme a pracovali na tom. SMART cieľ je výborná motivačná pomôcka.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho prosím.

NOVÝ KURZ
90 dní: Ako za 3 mesiace konečne splniť to, čo už plánujete roky

Koľko krát ste si niečo plánovali a napokon to nesplnili? Keď plán zlyhá, je to extrémne frustrujúce... Naučte sa ako si vytvoriť výborný plán a skutočne ho zrealizovať. Teraz zľava 50 %.
→ Viac informácií

Comments 8

  1. nadvecou.sk

    Užitočný článok. Ciele sú super, no treba vedieť akú majú funkciu. Preto chcem pochváliť autora za E – Energy fulfilled – Nabitý energiou :). Ak chýba tento bod, ciele majú obrovský nedostatok. Ako keď rok makáš na to aby si si kúpil nové auto. Rok robíš čo neznášaš a zrazu keď si to auto kúpiš potešíš sa z neho pár týždňov. Trošku odveci že? Preto je ideálne ak pri každom splnenom kroku sršíš energiou a užívaš si to. :)

  2. Pingback: 3 dôvody prečo ľudia nemajú radi ciele | TimeManagement.sk

  3. Pingback: Obžaloba slova "skúsiť" | TimeManagement.sk

  4. Pingback: Digg Digg W3 Cache Testing Bug | Digg Digg testing

  5. Pingback: Prečo je také dôležité mať vlastné ciele? | Hlava bloguje

  6. Pingback: Robíte tieto chyby pri stanovovaní cieľov? - Time Management

  7. Pingback: 7 krokov k dosiahnutiu vášho cieľu

  8. Pingback: 17 otázok kritických pre správne delegovanie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *