Áno, človek by mal byť sám sebou a nehrať rolu niekoho iného. To je jasné. Ale súčasne si myslím, že by sme sa všetci mali snažiť byť lepší.
Človek by síce mal byť sám so sebou spokojný, ale súčasne ašpirovať k vyšším cieľom. Lepšie by ten výrok podľa mňa znel "Buď najlepšou verziou seba samého." No dobre, lepšie to asi neznie, ale je to pravda :)
Aby som mohli byť lepší v budúcnosti, musíme najprv vedieť, akí sme teraz. Čím lepšie poznáme samých seba, čím lepšie si uvedomujeme svoje silné a slabé stránky, tým lepšie dokážeme využiť svoje talenty, nájsť si ideálnu prácu alebo podnikanie a robiť to, čo nás baví.
Áno, hádate správne. Chcem tu písať o SWOT analýze. Možno ste sa s pojmom SWOT prípadne TOWS už niekde stretli - v škole, v projektovom manažmente alebo niekde v knihách.
SWOT analýza je jedna z tých vecí, ktorú skoro všetci poznajú, ale málokto ju reálne používa. A keď už ju použije, tak na svoj projekt alebo firmu, nikdy nie na seba... Vo svete, kde ľudia viac času venujú plánovaniu svojej dovolenky ako plánovaniu svojho života sa asi niet čomu diviť.
SWOT analýza je skratka štyroch anglických slov. Každé jedno písmenko znamená niečo iné:
Každý človek, každá firma, každý projekt má svoje silné a slabé stránky, ktoré sa v čase príliš nemenia. Nehovorím, že sa nemenia nikdy, ale ak silné stránky berieme ako kľúčové osobnostné rysy, ktoré nás definujú ako človeka, tie naozaj aj rokmi ostávajú takmer rovnaké.
Prečo je dôležité poznať svoje silné a slabé stránky? Prečo sa na ne pýtajú na každom pracovnom interview? Nie, pretože z nich okamžite niečo vyplýva. A na to sú práve tie ďalšie dve písmenká v skratke. O a T, Opportunities a Threats, Príležitosti a Hrozby. Silné a slabé stránky, to ste Vy. Príležitosti a hrozby, to je svet okolo Vás.
[x_pullquote cite="Walter Chrysler" type="right"]Dôvod prečo to 90 percent ľudí nikam nedotiahne je, že keď príležitosť klope na dvere, oni hľadajú v záhrade štvorlístky"[/x_pullquote]Napríklad, ak ste majiteľom firmy a absolútne nerozumiete účtovníctvu a financiám (slabá stránka) jedna z hrozieb môže byť, že Váš Vás účtovník pripraví o všetky peniaze. Ak máte 18 rokov a neovládate angličtinu, šanca že sa zamestnáte výrazne klesá. Ak ste kreatívny človek telom i dušou a necháte sa zamestnať niekde v banke za prepážkou, budete trpieť...
Naopak, ak Vás baví pracovať s internetom a sociálnymi médiami, možno by ste mali naskočiť na trend digitálneho marketingu a pomáhať s Facebookom nejakej firme vo Vašom okolí. Ak milujete hudbu, zamestnajte sa v hudobnom vydavateľstve, rádiu alebo začnite nahrávať vlastné podcasty. Ak ste ukecaný extrovert, rozmýšľajte nad tým, kde svoj prirodzený komunikačný talent využijete.
Jedna z najväčšia chýb, ktorú človek môže urobiť je orientácia na svoje slabé stránky. Na Slovensku to bohužiaľ robíme takmer všetci. Cieľom štátneho vzdelávanie je vytvoriť ľudí, ktorí sú rovnako dobrí vo všetkom. Každý sme úplne iní, napriek tomu majú každý rok už desiatky rokov stovky tisíc detí takmer totožné dni. Chodia do školy a učia sa totálne sprostosti namiesto toho, aby rozvíjali svoje individuality. Byť v niečom excelentný? Ani náhodou... Šedý priemer je predsa lepší, nie?
Asi ste pochopili, že takýto prístup k životu sa mi hnusí. Preto ak aj vy veríte, že vo svete uspejú skôr tí výborní ako priemerní, začnite sa zameriavať na svoje silné stránky. Uvedomte si, v čom ste fakt dobrý, čo Vám ide samo od seba. A makajte na tom ešte viac.
Kašlite na svoje slabšie stránky. Ignorujte ich. Nesnažte sa zlepšovať to, čo Vám nejde. Neverte prísloviu "Keď to nejde silou, pôjde to väčšou silou." Venujte radšej 100 % svojej energie tomu, v čom ste už teraz fakt dobrý, pretože ak sa zlepšíte ešte viac, raz môžete byť najlepší na svete.
Táto pointa je veľmi dôležitá, takže ju napíšem ešte raz...
Tak, a teraz prosím zoberte do ruky pero a papier a urobte si svoju SWOT analýzu. Venujte tomu aspoň 15 minút. A ak budete mať chuť, dajte do komentára vedieť, na čo ste prišli...