Sila jednoduchosti: najkrajšia kniha o time manažmente

Prečítal som veľa business kníh a motivačnej literatúry. Niečo bol brak, niečo bolo dobré a pár kníh bolo fakt super. Pred pár dňami sa mi však dostalo do rúk veľdielo...
autor: Andrej Mikula

Keď som pred X rokmi založil tento blog, snažil som sa vytvoriť návod na život. Hľadal som najlepšie techniky a návody, ako si plánovať čas, ako ušetriť peniaze a samozrejme aj ako ich efektívne zarobiť.

Leo Babauta, autor excelentného blogu Zen Habits napísal knihu The Power of Less, kde zrhnul a usporiadal všetky svoje doterajšie články + pridal ešte niečo navyše.

Je to prvá business kniha, ktorá má dušu.

Je v nej proste viac ako len zopár cool time management techník. Všetko čo si v nej prečítate hĺbku.

Tento článok určite nebude jediný, ktorý o The Power of Less napíšem. Dnes teda začnem jednoducho dvomi svojimi výpiskami. Toto sú prvé dva odseky, ktoré som si v knihe podčiarkol:

  • Prečo je menej viac. Problém s neustálym zvyšovaním našich aktivít a naplňovaním nášho diára do poslednej minúty je, že nie vždy to má za následok najlepšie výsledky. Robiť veľa vecí nutne neznamená robiť niečo zmysluplné.
  • Lekcia z Haiku. Princíp 1: Tým, že si nastavíme prísne obmedzenia, budeme sa musieť sústrediť len na to esenciálne. Nastavujte si takéto obmedzenia vo všetkom čo robíte.

Neviem ako to máte vy, ale ja som sa snažil vždy robiť veľa vecí a naplno. Myšlienka knihy, že oveľa viac dosiahnem, keď sa budem snažiť oveľa menej, je pre mňa jednoducho revolučná.

Kľúčovým slovom v Babautovej knihe je návyk

To, že zvyk je železná košeľa vedel už aj starý Aristoteles, keď povedal: "Sme to, čo opakovane činíme. Dokonalosť nie je čin, ale návyk." Každý jeden z nás má stovky návykov, v ktorých je viac či menej dobrý: čistenie zubov, zdravé stravovanie, zarábanie peňazí, šetrenie peňazí, plánovanie voľného času, ranné vstávanie atď.

Tieto návyky vlastne definujú náš život. Ak zlepšíme čo i len jeden návyk, výrazne to zvýši našu kvalitu života.

Čo znamená zlepšiť návyk? Pozrite sa späť na môj druhý výpis z knihy: "Princíp 1: Tým, že si nastavíme prísne obmedzenia, budeme sa musieť sústrediť len na to esenciálne. Nastavujte si takéto obmedzenia vo všetkom čo robíte."

Obmedzenie znamená, že ak by bol môj cieľ začať vstávať skoro ráno, nestanovím si hneď, že budem vstávať každý deň o piatej. To by bolo prehnané... Namiesto toho skúsim vstávať iba o 15 minút skôr (6:45 namiesto o siedmej). Je dosť pravdepodobné, že sa mi tento malý záväzok bude dariť plniť, pretože pätnásť minút nie je veľký rozdiel a vyspím sa v podstate rovnako.

A teraz príde kľúčový princíp... Ak sa mi podarí takto vstávať aspoň mesiac, vytvoril som nový návyk. 6:45 sa pre mňa stane normálnym časom vstávania. Čo ďalej? Skúsim celý proces prebehnúť ešte raz - budík si nastavím na pol siedmu.

Prvú vec, ktorú som si z dlhého zoznamu návykov hodných zapracovania vybral, je organizácia môjho pracovného priestoru. Vyhádzal som všetky veci, ktoré nie sú esenciálne. Nie, odložil do špajze, ale zahodil.

Možno primitívna myšlienka, ale mne sa neskutočne páči a doteraz som nemal energiu sa k tomuto kroku odhodlať. Na pracovnom stole teraz nemám nič okrem svojho MacBooku, Amazon Kindle a zápisníku Moleskine. Samozrejme, že som si často na stole upratoval aj predtým, ale teraz viem, že sa mi podarí "bordelu" na trvalo zabrániť. Ako?

Všetky papiere, poznámkové bloky, perá, ceruzky... ktoré sa mi tu dlhodobo povaľovali som bez milosti vyhodil. Opäť možno mnohým z vás myšlienka povyhadzovať nepotrebné veci nepríde vôbec zaujímavá, ale... Nevyhadzoval som iba nepotrebné veci. Vyhodil som všetko, čo nie je esenciálne.

Druhá vec, o ktorej chcem hovoriť, je odloženie štartu

Vo všetkom čo som doteraz čítal sa hovorí: "Go! Go! Go! Začni okamžite, nestrácaj čas. Stanov si svoj cieľ a hneď začni makať!". Leo Babauta na to ide oveľa inteligentnejšie. Radí nám odložiť si začiatok svojho plánu aspoň o 7 dní.

Do kalendára si poznačíme, že presne za 168 hodín bude náš "Deň 1". Celý týždeň sa budeme naň tešiť. V hlave sa nám usporiadajú myšlienky. Premyslíme si, čo je naozaj esenciálne, a presne tie aktivity vo svoj prvý deň vykonáme.

A možno sa na tento cieľ vykašleme, pretože ak sa na nejaký nápad pozrieme s triezvou hlavou s týždenným odstupom, možno už tak skvelo vyzerať nebude.

Ďalšie články na tému: 

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

[contextly_main_module]
Copyright TimeManagement.sk 2020
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram