A hlavne nekontrolujte maily ráno

Kto je pánom vášho času? Vy alebo Outlook?

A hlavne nekontrolujte maily ráno

Zoberme si takú čisto hypotetickú situáciu. Ráno prídete do práce, pozdravíte kolegov a sadnete si za počítač...

Kým sa naštartuje Windows, stihnete si vypiť rannú kávu, pokecať s kolegami v kuchynke a prebrať, čo bolo včera v telke. V chodbe už ale vidíte prichádzať šéfa a tak radšej rýchlo bežite späť na svoje miesto. Systém konečne nabehol a tak… Čo je prvá vec, ktorú urobíte? Klikáte na Outlook a sťahujete nové maily. Je to tak? Trafil som sa?

Ak áno, položte sami sebe túto otázku: "Kto ovláda môj čas? Som to ja alebo Outlook?"

Väčšina z nás nie je v práci schopná sústrediť sa na dôležité úlohy. Namiesto toho, aby sme makali na veciach, ktoré nás skutočne posúvajú ďalej, riešime banality v emailoch.

Email je super nástroj, ale je to nástroj komunikácie - nič menej, nič viac

Predstavte si, že by ste celé dni a týždne presedeli v zasadačke a kecali o tom, aké by bolo super, keby… Divné, že? Ale veď predsa stráviť niekoľko hodín denne v Outlooku je presne to isté. Iba vďaka rozprávaniu sa na nikdy žiadny projekt nedokončil.

3 dôvody, kedy by ste mali zrušiť Váš ďalší meeting
Keď som začínal podnikať, sníval som o plnom diári. Videl som ho u iných úspešných podnikateľov, ktorí boli v jednom kole a ticho im závidel. Musí byť predsa super behať z jedného meetingu na druhý, stretávať sa s ľuďmi, diskutovať a riešiť zaujímavé projekty, nie? Predpokladal som, že čím viac

Aby sme boli skutočne efektívni, musíme pracovať. A pracovať fakt neznamená čítať a posielať emaily. Pokiaľ zrovna nepracujete na technickej podpore, Váš primárny pracovný nástroj je niečo úplne iné. Možno je to Word, možno nejaká grafická aplikácia, Excel a možno Váš mozog a obyčajné pero a papier, ale určite nie Outlook.

Takže prečo ho otvárate ako úplne prvú vec hneď ráno? Myslíte, že tam bude niečo dôležité? Nebude! Dôležité je to, čo máte napísané na svojom to do liste. Aha, že vy ste si žiadny to do list včera nenapísali? Tak to je veľká chyba :-)

Prečítajte si tento článok a budete vedieť, že zoznam úloh (to do list) vôbec neslúži na to, aby ste nezabudli, čo chcete urobiť. Jeho funkcia je úplne iná.

7 málo známych to do list trikov na zvýšenie produktivity
To do list je bežne používaný nástroj osobnej produktivity. Napriek tomu väčšina ľudí nevie, ako svoj to do list používať efektívne.

Ako a kedy pristupovať k mailom?

Skúste implementovať tieto jednoduché tipy a garantujem Vám, že Vaša produktivita narastie minimálne o 100 %.

1) Nekontrolujte email hneď ráno. Určite nie ako prvú vec v práci a už vôbec sa na nedívajte z mobilu doma pri raňajkách alebo cestou do kancelárie. Je totiž dosť veľká šanca, že vo svojom inboxe nájdete veľa relatívne jednoduchých úloh, ktoré začnete riešiť práve preto, že sú jednoduché. Ale odoslané emaily znamenajú ďalšie nové prijaté emaily a tak stále dookola, sem a tam, ping-pong až je zrazu 11:30 a vy odchádzate na obed s pocitom "Čo som pre boha robil celé doobeda?"

2) Stanovte si pevné časy, kedy svoje maily budete kontrolovať. Ja mám nastavenú pripomienku na 10:30 a 16:00, čo považujem za dobu, kedy je najväčšia šanca, že budem môcť maily vybaviť behom chvíľky naraz a nie pripájať sa náhodne každých 10 minút. Skrátka je rýchlejšie odpovedať na kopu emailov naraz ako neustále odbiehať od inej práce, pretože Outlook pripomienka mi tak prikázala. Z čoho hneď vyplýva ďalší bod…

3) Vypnite si upozornenia na nové maily. Nie je nič horšie ako byť zažraný do práce, keď sa zrazu ozve "DING!", na obrazovke vyskočí "Máte novú poštu!" a vy ju idete skontrolovať. Kto vám to len píše? Aha, niekto si Vás pridal na Facebooku. Alebo kolega potvrdil meeting. Alebo Váš klient nevie otvoriť prílohu.

No… Fakt super, lenže Vás tento email vyrušil od dôležitej práce a určite nebude trvať iba pár sekúnd, kým sa do nej zase dostanete. Podľa niektorých výskumov môže trvať až celú pol hodinu, kým je človek schopný dostať sa na rovnakú úroveň výkonu, akú mal pred vyrušením. Určite to poznáte… Niekto alebo niečo Vám pretrhne tok myšlienok a... Prázdno. Neblokujte teda svoju kreativitu a vypnite si zbytočné notifikácie o nových emailoch.

5 spôsobov ako sa sústrediť. Na povel.
Najnovšie výskumy popredných psychológov ukazujú, že ak nám v sluchátkach hrá tá správna “hudba”, dokážeme sa sústrediť až 4x dlhšie a intenzívnejšie. Prečo som dal slovo hudba do úvodzoviek? Pretože nie je to hudba v pravom zmysle slova, ale skôr špecifické zvuky, ktoré dokážu váš mozog naladiť na tú správnu

Ak mi neveríte, že prestať čítať emaily každú "voľnú" chvíľku môže výrazne zvýšiť Vašu produktivitu, chápem Vás. Maily sú predsa základný nástroj komunikácie v každej veľkej firme a je slušné odpovedať rýchlo, nie? No… nie.

Email je tzv. asynchrónna komunikácia. Nie je to chat. Nie je a nemá to byť interaktívne. Keď niekto potrebuje niečo naozaj urgentné, určite Vám zavolá. A z 99% prípadov, nič nie je také urgentné, aby to nepočkalo pár hodín.

4) V prípade, že sa chcete poistiť proti možným katastrofám, nastavte si nasledujúcu automatickú odpoveď. Každý, kto Vám zašle email potom automaticky dostane Vašu predvolenú odpoveď. Stanete sa tak pánom svojho času a prestaňte byť otrokom Outlook. Vy určíte pravidlá hry a preto budete výrazne produktívnejší. Príklad automatickej odpovede:

Dobrý deň,
momentálne som zavalený prácou a snažím sa maximalizovať svoju produktivitu. Preto kontrolujem svoje emaily iba v časoch 10:30 a 16:00.
Ak ste mi teda poslali mail v piatok po 16-tej hodine, odpoviem Vám najskôr v pondelok 10:30.
Ak je Vaša správa urgentná, zavolajte mi prosím na 0123 456 789.
Ďakujem za pochopenie a želám krásny deň.
S pozdravom,
Meno Priezvisko

Ak neviete, ako automatickú odpoveď v Outlooku prípadne inom emailovom programe nastaviť, skúste trochu pogooglovať. Ak sa Vám to nepodarí nájsť, kľudne mi napíšte email.

Rekapitulácia:

Ak by ste si z článku nezobrali nič iné, iba tieto dve body, Vaša produktivita narastie viac, ako tušíte...

  1. Dnes večer si napíšte na A4ku zoznam dôležitých úloh, ktoré zajtra dokončíte. Nie začnete, ale dokončíte. Buďte realistický a nežiadajte od seba príliš veľa. Stačí, ak si naplánujte 3-5 primerane veľkých úloh.
  2. Zajtra si tento papier zoberte so sebou do roboty a ráno nečítajte emaily. Počkajte aspoň do 10:30. Verte mi, že sa naozaj svet nezrúti. A čas od ôsmej do pol jedenástej využite na skutočnú prácu.

Držím palce a teším sa na Vaše komentáre :-)