novoročné predsavzatia

Jednoduchá pomôcka ako si splniť novoročné predsavzatia

Andrej Mikula Produktivita Leave a Comment

Rok čo rok si hovoríme „Tento rok budem jesť zdravšie.“ alebo „Tento rok sa konečne zbavím dlhov.“ A rok čo rok je situácia stále rovnaká, ak nie horšia… Dať si novoročné predsavzatia je veľmi ľahké. Dokáže to každý. Je však smutné, že len málokto ich skutočne dodrží.

História novoročných predsavzatí

Novoročné predsavzatia sú takmer také staré ako samotná oslava príchodu nového roka. Starovekí Babylončania sľubovali svojom Bohom, že od nového roka budú morálne lepšími ľuďmi. Časté bolo napríklad vrátenie požičaných vecí alebo splatenie dlhov.

Rimania zase dávali sľuby Bohovi Janusovi. V stredoveku rytieri vždy po Vianociach znova sľubovali vernosť a odvahu bojovať za svojho kráľa.

6fd828f0dfa5e99e801abe0d855ff819Začiatkom 18. storočia americký teológ a spisovateľ Jonathan Edwards povýšil písanie predsavzatí na umenie. Počas dvoch rokov spísal 70 predsavzatí na rôzne aspekty jeho života, ktoré potom každý týždeň kontroloval.

Mimochodom, práve toto je jeden z kľúčov úspechu, o ktorom sa v knihe budeme rozprávať viac. Nie spísať ich 70, ale kontrola. Pravidelná kontrola.

Uspeje iba 12 % ľudí

V roku 2007 urobil Richard Wiseman z University of Bristol výskum, ktorého sa zúčastnilo 3,000 ľudí. Ukázalo sa, že 88 % ľudí, ktorí si stanovia novoročné predsavzatia neuspejú.

A to napriek tomu, že 52 % ľudí, ktorí sa tohto výskumu zúčastnili, boli na začiatku o svojom úspechu presvedčení. Z toho vyplýva jedna veľmi zaujímavá vec.. Štyridsať osem percent si ani nemyslela, že môže uspieť. Prečo si teda vôbec nejaké ciele dávali?

Mužom pomáha niečo iné ako ženám
Muži dosiahli svoje ciele o 22 % úspešnejšie, keď používali efektívnejšie techniky stanovenia cieľov. Napríklad si povedali, že “dajú dole 1 kilo za týždeň” namiesto toho aby chceli “schudnúť”.

Ženy boli o 10 % úspešnejšie, keď sa svoje ciele zverejnili a získali tak podporu svojich kamarátov a kamarátiek.

Synergický efekt

Skombinujme to. Verím, že obe pomôcky, presnejšie stanovenie cieľov aj podpora od známych, nám môže veľmi významne pomôcť na ceste k naplneniu cieľov.

Preto som vytvoril jednoduchú pomôcku na budovanie návykov. Keď už si stanovíte cieľ, pridajte si k nemu jednu akciu, ktorú urobíte každý deň. Ak chcete schudnúť, dajte si za cieľ napríklad že každý deň pôjdete na prechádzku. Ak sa chcete zbaviť dlhov, ušetrite každý deň aspoň zopár eur.

Aby to všetko nezostane iba v rovine rozprávania, stiahnite si tento jednoduchý A4 dokument. Nemusíte nikam zadávať svoj mail ani sa nikam registrovať. Proste len kliknite pravým tlačítkom myši na tento súbor a vyberte “Uložiť ako…”

kalendar-navykov

Kalendar návykov (PDF) – Stiahnuť

Neveríte, že jeden malý krížik a A4-ka môže zvýšiť vašu produktivitu?
Kalendár, ktorý vidíte vyššie vymyslel a spoupularizoval americký komik Jerry Seinfeld. Podľa magazínu Forbes inkasoval za jednu sériu svojho sitcomu 267 miliónov dolárov, čim sa v roku 1998 stal najlepšie zarábajúcou celebritou.

V rozhovore o svojej práci Jerry Seinfeld prezradil, čo je tajomstvom jeho produktivity. Všetko čo musíte urobiť sú tri jednoduché kroky:

1) Zaobstarajte si veľký kalendár, na ktorom bude zobrazený celý rok.
2) Stanovte si jednu úlohu, ktorú chcete urobiť každý deň a napíšte si ju nad tento kalendár.
3) Vždy keď sa Vám túto úlohu podarí splniť, napíšte si do kalendára veľké X. Oslávte úspech.

„A v žiadnom príade neprerušte reťaz“, hovoril Jerry.

Čím dlhšiu reťaz pozitívnych dní vytvoríte, tým ťažšie pre Vás bude ju prerušiť. Pretože ak ju prerušíte, musíte začať od nuly. Súťažte sami so sebou. Dajte si za cieľ najprv úspešný týždeň. Potom mesiac. Potom 90 dní… A vždy to oslávte. Stiahnite si kalendár návykov a makajte, aby ste každý deň získali pekné červené X. Držím vám palce.

 

Vyskúšajte 5-dňovú time management výzvu

Kliknite sem

O autorovi

Volám sa Andrej Mikula a som zakladateľ TimeManagement.sk. Prostredníctvom kurzov a individuálnych konzultácií pomáham ľuďom a organizáciám zvýšiť efektivitu a dosiahnuť vytýčené ciele. Viac info nájdete tu.